********* ********************** DSV Blog

Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 06, 2018

Ο Σακελλάριος δεν διαφήμιζε το νυστέρι του. Σε εγχείριζε, χωρίς να το καταλάβεις !!!


Αλέκος Σακελλάριος: Ο «εξυπνότερος Έλληνας» που σημάδεψε τον ελληνικό κινηματογράφο και έκανε σταρ τη Βασιλειάδου και τον Χατζηχρήστο

Στις 28 Αυγούστου 1991 έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος σκηνοθέτης και σεναριογράφος του ελληνικού κινηματογράφου Αλέκος Σακελλάριος. 
Κατά τη διάρκεια της καριέρας του δημιούργησε 65 ταινίες - αριστουργήματα, έγραψε 185 θεατρικά έργα και στίχους για 1.500 τραγούδια. Υπήρξε μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του περασμένου αιώνα στον οποίο χρωστούν την καριέρα τους σπουδαίοι ηθοποιοί του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους, ο Κώστας Χατζηχρήστος, ο Γιάννης Γκιωνάκης και η Γεωργία Βασιλειάδου, την οποία ο Σακελλάριος "ανακάλυψε" στο καφενείο "Στέμμα", όπου σύχναζε τότε η δευτεραγωνίστρια Βασιλειάδου. Αμέσως διέκρινε το ταλέντο της στην κωμωδία και της πρότεινε έναν ρολο σε μουσική κωμωδία. Η Βασιλειαδου δέχτηκε και τότε ξεκίνησε η μεγάλη της καριέρα στον κινηματογράφο και πρωταγωνίστησε στις ταινίες  «Η θεία από το Σικάγο», η «Κυρά μας η μαμή», ο «Θησαυρός του μακαρίτη».


Διακρίθηκε για το χιούμορ το οποίο πολλές φορές χρησιμοποιούσε για να καυτηριάσει πρόσωπα και καταστάσεις της εποχής.

Όπως είχε αναφέρει σε σημείωμά του στο πρόγραμμα του θεατρικού έργου του «Ο φίλος μου ο Λευτεράκης»: «Τα καλύτερα σενάρια που έχω γράψει είναι τα εμπορικότερα. Κι αυτό το λέω διότι ο κινηματογράφος είναι μια τέχνη για τον πολύ κόσμο και όχι για λίγους, όπως νομίζουν μερικοί. Ο κινηματογράφος δεν είναι σαν το βιβλίο που το αγοράζει αποκλειστικά κάποιος που ενδιαφέρεται γι’ αυτό. Ο κινηματογράφος απευθύνεται σε όλα τα κοινωνικά στρώματα. Πρέπει να τα περιέχει όλα και να είναι εύληπτος. Όπως έλεγε και ο Ζαρύλ  Ντανούκ, “οι ταινίες που γυρίζω πρέπει να γίνονται κατανοητές και από παιδιά”».


Ο Φρέντυ Γερμανός τον είχε χαρακτηρίσει τον εξυπνότερο Έλληνα και είχε γράψει για εκείνον:

"Θα χρειαζόταν να περάσουν κάμποσα χρόνια, θα έπρεπε να διαβούμε το κατώφλι της δεκαετίας του '70 και της δεκαετίας του '80, για να παραδεχτούν τον Σακελλάριο ακόμα και οι αρνητές του. Θα έπρεπε όλοι εμείς, τα παιδιά της δεκαετίας του '50 να γίνουμε ώριμοι άντρες (ή μήπως μεσόκοποι, Αλέκο;) για να καταλάβουμε ότι το «Ένας ήρωας με παντόφλες», το «Οι Γερμανοί ξανάρχονται», το «Θανασάκης ο πολιτευόμενος», δεν ήταν απλώς μερικές απ' τις ευφυέστερες κωμωδίες, που γράφτηκαν στην ελληνική γλώσσα. Ήταν, πίσω απ' την ανάλαφρη σαντιγί που σκέπαζε την εύγευστη τούρτα, βαθιές τομές στην ελληνική πραγματικότητα. Απλώς ο Σακελλάριος δεν διαφήμιζε το νυστέρι του. Σε εγχείριζε, χωρίς να το καταλάβεις - σε αντίθεση με μερικούς βαρύγδουπους χειρούργους των Ελληνικών Γραμμάτων, που έμεναν με το νυστέρι στο χέρι. Χωρίς να προλάβουν καν ν' αφαιρέσουν ούτε μια σκωληκοειδή απόφυση!

Σήμερα, βέβαια, ο Αλέκος Σακελλάριος έχει, πια, ανακαλυφθεί. «Είναι ο εξυπνότερος Έλληνας», παραδέχονται ακόμα και οι στήλες, που τον αντιμετώπιζαν, συνοφρυωμένες, πριν από 20 χρόνια."



Ο Αλέκος Σακελλάριος γεννήθηκε στις 7 Νοεμβρίου 1913 στην περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα. Ο πατέρας του ήταν από τα Γιάννενα και η μητέρα του απόγονος του εθνικού ευεργέτη Κωνσταντίνου Ζάππακαι. Αρχικά ξεκίνησε σπουδές στη Νομική Αθηνών, ωστόσο, επιθυμία του ήταν να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία. Από μικρός ήταν ο εκδότης του "Μαθητή", της πιο μεγάλης κυκλοφορίας μαθητικής εφημερίδας της εποχής.Όταν τελείωσε τις σπουδές του ξεκίνησε να εργάζεται στην εφημερίδα "Καθημερινή". Εργάστηκε επίσης σε μεγάλες εφημερίδες της εποχής όπως η "Απογευματινή", "Ελεύθερος Κόσμος", "Εθνικός Κήρυξ" και σε ηλικία 22 ετών έγραψε το πρώτο του θεατρικό έργο με τίτλο "Ο βασιλιάς του Χαλβά", το οποίο σημείωσε τεράστια επιτυχία και τον καθιέρωσε στον χώρο του θεάτρου.


Ο Φιλοποίμην Φίνος ήταν ο άνθρωπος που τον έπεισε να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο και ο Σακελλάριος τον δικαίωσε. Ήταν αυτοδίδακτος και δεν είχε πραγματοποιήσει κινηματογραφικές σπουδές , όμως κατάφερε να καθιερωθεί και να αποτελέσει ένα ξεχωριστό κεφάλαιο του κινηματογράφου. Δημιούργησε χαρακτήρες που αγαπήθηκαν από το κοινό και καθιέρωσε με την πένα του τα μεγάλα αστέρια του ελληνικού κινηματογράφου.   Τα έργα του έσπασαν ταμεία και οι ταινίες του είναι δημοφιλείς μέχρι σήμερα.


Ανάμεσά τους  "Οι Γερμανοί ξανάρχονται", "Θανασάκης ο πολιτευόμενος", "Ούτε γάτα, ούτε ζημιά", "Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες", "Ο φίλος μου ο Λευτεράκης", "Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο," "Η θεία απ' το Σικάγο", "Η καφετζού", "Η κυρά μας η μαμή", "Ο Ηλίας του 16ου", "Το ξύλο βγήκε απ'τον Παράδεισο", "Τα κίτρινα γάντια", "Αλίμονο στους νέους", "Η Αλίκη στο ναυτικό", "Πολυτεχνίτης κι ερημοσπίτης", "Χτυποκάρδια στο θρανίο", "Το δόλωμα" και άλλες. Επίσης, σπουδαίο ήταν και το έργο του στο τραγούδι γράφοντας εκατοντάδες στίχους. Ανάμεσα στα τραγούδια του ξεχωρίζουν τα εξής: «Άστα τα μαλλάκια σου», «Θα σε πάρω να φύγουμε», «Το τραμ το τελευταίο», «Μάρω, Μάρω, μια φορά είν' τα νιάτα», «Άλα, άνοιξε κι άλλη μπουκάλα» , «Το μονοπάτι», «Βρε Μανώλη Τραμπαρίφα», «Ένα βράδυ που 'βρεχε», «Άρχισαν τα όργανα», «Έχω ένα μυστικό», «Υπομονή», «Σήκω χόρεψε συρτάκι».


Διαβάστε ένα μέρος κειμένου με τίτλο «Συνέντευξη στον εαυτό του», το οποίο φιλοξενήθηκε στο βιβλίο του με τίτλο «Τότε που οι άνθρωποι γελούσαν», από τις Εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη:

«- Ας αρχίσουμε, εαυτέ μου τη συνέντευξή μας. Ποιο είναι το αγαπημένο σου χόμπι;
- Να αλλάζω επαγγέλματα. 

- Πιστεύεις στην ύπαρξη του Θεού; 
- Με αυτά που κάνει, όχι!
- Αν ο Θεός ήταν Έλληνας, τι θα έκανε; 
- Θα κατέστρεφε τον κόσμο για να εισπράξει την ασφάλεια!
- Ποια είναι τα τρια κακά του νεοέλληνα; 
- Είναι τέσσερα, γιατί δεν τα παραδέχεται κιόλας. 
- Δηλαδή; 
- Μεσασόλα, αρπακόλα, κόκακόλα! 
- Τι γνώμη έχεις για τον ελληνικό λαό; 
- Είμαστε ένας λαός παράξενος και μαζοχιστής. Προπαντών μαζοχιστής! Πάντα έχουμε ένα εναλλακτικό πρόβλημα για κάθε λύση! 
- Μίλησέ μου για την διαφθορά…
- Οι Έλληνες χωρίζονται σε αμετανόητους άτιμους και σε μετανιωμένους τίμιους!
- Ποια είναι η κληρονομιά των Ελλήνων; 
- Από τους σπουδαίους προγόνους μας, κληρονομήσαμε δύο ένδοξους βράχους: Την Ακρόπολη και τον Καιάδα. Και σταθήκαμε ανάξιοι όχι μόνον στο ύψος του πρώτου, αλλά και στο βάθος του δεύτερου. 
- Γραφειοκρατία; 
- Γραφειοκρατία είναι οι διαδικασίες που ακολουθούν τα προβλήματα όταν τα απασχολεί κάποια σοβαρή λύση!
- Τι έχεις να πεις για την καταστροφή του περιβάλλοντος; 
- Το μέγα ελληνικό θαύμα! Έχουμε κάψει σε δέκα χρόνια ότι οι άλλοι σε εκατό! 
- Δηλαδή;
- Στην Ευρώπη αντιστοιχούν τρία δένδρα σε κάθε κάτοικο. Στην Ελλάδα αντιστοιχούν τρεις εμπρηστές σε κάθε δένδρο! 
- Αξιοκρατία; 
- Αξιοκρατία ονομάζουμε τα προσόντα που απαιτούνται για να υπερπηδήσουμε έναν καλύτερο από εμάς. Αναξιοκρατία λέμε την ατυχία μας να μην γίνουμε κι εμείς κάτι που δεν αξίζουμε, όπως θαυμάσια το καταφέρνουν τόσοι άλλοι. 
- Ελπίδα; 
- Την ελπίδα την φτιάχνεις με όση απελπισία σου έχει απομείνει. 
- Φοβάσαι; 
- Ο καθένας μας κρύβει μέσα του τον καλύτερο και τον χειρότερο Έλληνα μαζί. Το κακό είναι ότι όσο πάει, αυτοί οι δύο όλο και λιγότερο διαφέρουν μεταξύ τους! 
- Το μέλλον της Ελλάδας; 

- Αν ποτέ πει να ξεβρωμίσει ο τόπος αυτός, πολύ φοβάμαι ότι θα μείνει…μόνον ο τόπος!»


Ο Αλέκος Σακελλάριος έκανε τρεις γάμους. Ο δεύτερος γάμος του ήταν με την ηθοποιό Νίκη Λινάρδου, η οποία μεταξύ άλλων είχε ενσαρκώσει την κακομαθημένη κόρη του βουλευτή  “Μαυρογιαλούρου” στην ταινία "Υπάρχει και φιλότιμο".

Μέχρι το τέλος της ζωής του δεν σταμάτησε να γράφει χρονογραφήματα σε εφημερίδες. Πέθανε στις 28 Αυγούστου 1991 στην Αθήνα βυθίζοντας στη θλίψη τον καλλιτεχνικό κόσμο.

Δείτε σπάνια εμφάνιση του Σακελλάριου με τον Αχιλλέα Μαδρά:




Πηγή : https://thecaller.gr/xronomixani/alekos-sakelarios-eksipnoteros-ellinas-simadepse-elliniko-kinmatografo-ekane-sta-vasileiadou/